Názory zaměstnanců na Škoda Auto a.s. (bývalý zaměstnanec Kvasiny

3. října 2017 v 20:28 | Jabba
Hned na úvod bych se měl přiznat, že jsem asi nikdy nebyl správným "materiálem" pro fabriku, jakou kvasinská filiálka Škody Auto je. Chlapec z chudého, podorlického regionu známého kdysi textilním průmyslem a nyní spíše bídnými mzdami v takřka jakémkoli oboru, šel hledat štěstí (…a přiznejme si - prachy) do jedné z nejslavnějších firem české historie. Bývalý vedoucí elektra, milovník moderních technologií a díky tomu hardwarový IT technik šel do Kvasin makat na pás. Jak tohle mohlo dopadnout? Rychle. Ale nepředbíhejme.

Únor 2016 - velká slavná Škoda Auto hledá lidi. Zoufale. Tahle firma, v níž kdysi byla prestiž pracovat a do jejíchž bran se (zvlášť v době krize) probojoval málokdo najednou zoufale shání stovky a stovky lidí a ač její inzeráty a požadavky v nich oficiálně hlásají něco jiného, bere v podstatě kohokoli, kdo má dvě ruce a jakous-takous tendenci něco dělat. Předchozí zaměstnání jsem ukončil na Nový rok, tak proč to nezkusit tam?

Dopředu upozorňuji, že pokud si přejete mít iluze, přečtěte si raději škodovácký PR článek, který vyšel přibližně před rokem na Aktuálně.cz, kde redaktorovi předvedli, jak by výběrko, školení, zaučení a práce vypadat podle vedení měla… ale samozřejmě tak vesměs nevypadá.

"Výběrové řízení" snad ani nemá smysl popisovat. Kdybych to udělal, po tvářích lidí z HR by přeletěl temný stín a zkazil bych jim den už jen tím, že "děvka" (POZOR! To je oficiální výraz) z pásu umí psát a navrch má tu drzost, pustit si klávesnici na špacír. Stačí když pouze řeknu, že rychlejší frašku na téma "pracovní pohovor" jsem ještě nezažil a výběrové řízení jsem (samozřejmě spolu s dalšími přítomnými) vyhrál už jen tím, že jsem na něj došel včas a cestou se nestavil posilnit se v hospodě. Takže už jen to nejpodstatnější - fotečka na průkazku a na jakou směnu Vás od zítřka zařadíme? Co takhle zítra noční? Jo, Vy se ptáte na školení? No jo… školení, školení… to by bylo príma, ale teď jsou veškeré termíny obsazené víte? Ale tak to nevadí, oni vás chlapi na lince zaučí…

První den (no, spíš teda noc) byl pro mě šok. Ta fabrika je doslova gigantická. Kdysi jsem dělával různé brigádky po továrnách, ale žádná z nich se s kvasinským kolosem nedá srovnat. Gigantický prostor, obrovské haly a toho lidu! A u lidí jako vždy začíná (a taky končí) ta správná legrace. V životě jsem neviděl rozdělování na pracovní zařazení stylem : "Jo, tak to jste Vy… no…tak kampak Vás dáme. No, třeba někam tááááámhle" (následované letmým mávnutím ruky směrem kamsi do p… do pryč). Neznámý týpek mě odvádí směrem k pracovišti, ale v půli cesty ho kdosi zastavuje, takže zbyt ek cesty musím najít sám. Chlapi na lince jsou milí, ale přehazují si mě jako horkou bramboru. Nakonec se mě přece jen jeden ujme na zaučuje mě na místě, na kterém strávím zbytek své velmi krátké škodovácké kariéry. "Ty seš čech?" ptá se mě. "No nevěřil bys tomu, ale za poslední tři měsíce seš čtvrtej, kterýho tu zaučuju. No, ale ty na rozdíl od nich aspoň mluvíš česky." Tohle jsou slova, která myslím říkají absolutně všechno…

Nebudu se rozepisovat, co jsem zažíval den po dni a dělat tak z tohoto příspěvku zbytečně román. Stačí když konstatuji, že práce kterou tam ti lidé vykonávají není náročná na intelekt a když to řeknu zcela bez servítek, zvládne jí i cvičená opice za trs banánů. Ona je náročná jinak. Fyzicky. Kdo nezažil, jaké je to pracovat na jedoucím pásu co nezpomalí a na to, že jste už unavení vám zvysoka kašle, nikdy nepochopí. Ani PR videa na YouTube (která jsou tak krásná a všechno vypadá tak jednoduše) mu moc nenapoví. Peníze škodovákům netřeba závidět, on to za tu mordu rozhodně žádný zázrak (minimálně první rok) není a popravdě - v dnešní době je to na místě se spoustou dalších velkých (byť na Škodu "nabalených") firem a dvěma velkými městy v dojezdové vzdálenosti (Pardubice, Hradec Králové) docela slabota.
Lidi, tedy spolupracovníci jsou takový ten běžný průřez fabrikou. Občas chytří a šikovní, občas blbí a leví jak tága. Občas milí a ochotní, občas ignorantští idioti. Kapitolu samu pro sebe tvoří zástup "zahraničních kolegů" (jak tomu romanticky škodovácké PR říká) a ač chápu aktuální potřebu lidí, Škodovka si angažováním mnoha z těchto individuí dobré jméno nedělá. V životě jsem nikde neviděl takovou kumulaci zjevných alkoholiků a fetek jako právě v Kvasinkách. Ale hlavně že to má dvě ruce a je to chvíli schopný makat, že drahé vedení? No a až se zase někdo zhroutí na lince (což jsem párkrát viděl), pro stě pro něj přijedou hasiči a mistr si zopákne oblíbené kolečko, kdy zděšeně běhá kolem a řve do telefonu : "Ty vole, mi ho nemůžeme ani odvýst do Rychnova do nemocnice, protože nemá ani pojištění." (popsaná situace se odehrála v dubnu 2016)

Jen tak pro tu legraci přidám jednu zábavnou historku. Nejen na českém, ale i okolním pracovním trhu se nedostává lidí takovým způsobem, že Škodě nezbylo nic jiného, než si dovést 60 zahraničních kolegů a spolupracovníků (na které se v PR žvástech strašně všichni těšili) až z Indie. Zkuste si tipnout, kolik z těch indů prošlo zdravotní prohlídkou…
2 (slovy DVA) kusy ;-)

Osobně jsem časem konstatoval, že na práci pro slavnou Škodu Auto nemám a ani mi nestojí za to se tam trápit. Tak jsem se sebral a šel. A jsem za toto rozhodnutí rád, neb jsem se svou aktuální prací, která odpovídá mým schopnostem a představám i po stránce finanční, zcela spokojen. A nic na tom nezmění ani to, že mi ze Škodovky ještě občas zavolají a slibují mi hory doly, jenom ať se tam vrátím.

Budu se loučit. Nemá smysl popisovat naprosto všechno… Pokud jste vydrželi číst až sem, děkuji za Váš čas a všem zaměstnancům a zájemcům o práci ve Škodovce přeji pevné nervy, hodně zdraví a hlavně výdrž.

Pro vedení mám jeden vzkaz : Kdysi jsem se ptal, proč se ve Škodovce nedělají dvanáctky (dvanáctihodinové směny). Oficiálně mi bylo odpovězeno, že si uvědomujete, jak jsou ti lidé strhaní už po "osmičce" a tak dvanáctky zavádět nebudete. Hezké, rozumné vysvětlení (kdyby to však byla pravda). Neoficiálně jsem se dozvěděl, že se vám zdá, že při dvanáctihodinových směnách mají "ti lidi moc času a spíš v tý práci nejsou, což je špatně". To je vysvětlení, kterému věřím víc, zvlášť poté, co jste od Nového roku zavedli povinné "šestnáctky" (protože při srovnání s oficiálním argumentem se jedná o čisté pokrytectví).

Takže mi milé vedení dovolte, abych Vám sdělil, že : "Ani ti asiati, kteří mají po Evropě fabriky, po svých lidech nechtějí, aby makali víc jak dvanáct hodin denně."

Krásný den
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama